A principis del mes de juliol, l’equip de
govern, va contactar amb distintes empreses auditores, rebent tres propostes per a realitzar una revisió de comptes al nostre Ajuntament. Es varen valorar totes elles i a la fi es va
encarregar el treball a Sierra Management, S.L.
Durant quatre mesos s’ha estat recopilant
informació econòmica del 2014 i 2015, sobre contenciosos, impostos, pendent de
cobrament per part de l’Ajuntament. La veritat es que el treball ha sigut més
propi d’una investigació policial que d’una auditoria pròpiament dita, ja que molta
de la informació no era visible i s’ha tingut que recórrer a fons externes
(jutjats, entitats financeres, Diputació, etc.
Cada setmana apareixia un tema el qual ens
duia a un altre i hui tenim el convenciment de que encara se’ns ha escapat
alguna cosa i que encara tindrem alguna sorpresa més endavant.
1. Sancions i multes
Un dels requisits per a poder rebre qualsevol
subvenció és estar al corrent en pagaments a Hisenda o altres administracions o
institucions. Doncs, la Pobla Llarga no podia ni rebre ni demanar cap subvenció
per aquests deutes.
1.1. a la Confederació Hidrogràfica del Xúquer
li devíem 18.954,31 euros dels quals 15.065,53 corresponen al principal i
3.888,78 euros per interessos de demora en el pagament del principal.
Aquest deute ja està gestionat el seu pagament
des del 20 de novembre de 2015 fins el 20 de juny de 2016.
1.2. el total més elevat de totes les multes i
impostos correspon a l’IVA de 2012. La venda d’un solar al polígon i distintes
factures a altres com a Administrador de Infraestructures Ferroviarias fa un
total de 72.089,66 euros el deute pendent en Hisenda dels quals quasi 9.000
euros corresponen a interessos de demora.
Ja s’ha actuat i s’ha realitzat un primer pagament
de 21.000 euros i la resta es pagarà a raó de 6.386,20 euros al mes, cada dia
20 des de novembre 2015 fins juny 2016.
1.3. la no presentació de la liquidació d’IVA
durant l’any 2012, el modelo 303, també ha fet que tinguérem una sanció per
infracció tributaria de 300 euros
1.4. el 24 de febrer de 2012, Agents Mediambientals,
realitzaren un apercebiment a l’Ajuntament sobre enderrocs al pàrquing de
camions i en abril al veure que no s’havia actuat aquests Agents tramitaren la
denúncia pertinent. Allí hi havia plàstics, fustes, fibrociment, tubs de
silicona, etc. El total de la denúncia ha sigut de 12.000 euros i al veure que
no s’actuava, 1.000 euros coercitius fins que es netejara tota la zona. La
multa de 12.000 euros ja està pagada mitjançant la compensació de dos
subvencions que tenien que enviar a l’Ajuntament (11.813,91 euros del taller de
treball i 186,09 euros de part d’unes ajudes d’un Pla de competitivitat del
comerç urbà).
Durant les últimes setmanes d’octubre s’ha
treballat per retirar el fem i els enderrocs que va propiciar aquesta denúncia.
El cost aproximat de la neteja estarà per uns 6.000 euros.
Confederació Hidrogràfica del Xúquer
|
15.065,53 €
|
Interessos de demora
|
3.888,78 €
|
IVA 2012
|
63.325,32 €
|
Interessos de demora
|
8.764,34 €
|
No presentar IVA 2012
|
300 €
|
Sanció Mediambiental
|
14.000 €
|
Restaurar la zona
|
6.000 € aprox.
|
TOTAL
|
111.343,97 €
|
2. Factoring Casa de la Música
El 27 de juliol de 2006 es va aprovar pel
govern del Partit Popular un FACTORING per a la construcció de la Casa de la
Música. Un total de 449.850,09 euros ens va donar una entitat bancaria per a construir-la
i els diners es tornarien al banc entre 2006 i 2010, mitjançant una subvenció
de la Conselleria.
El 30/12/2014 la Conselleria va enviar l’últim
pagament de 143.867,89 euros per a pagar a la entitat bancaria, doncs no va ser
així i aquests diners es varen utilitzar per a altres finalitats i hui deguem
al banc no sols els 143.867,89 euros sinó 46.675,31 euros més. Total deute
190.543,20 euros.
Amb aquesta entitat financera se està parlant
per part de l’equip de govern actual per poder donar una solució.
3. Operacions pendents d’aplicar al pressupost
1.460.244,50 euros apareixen com a obligacions
ja pagades però sense aplicar al pressupost. La llei 27/2013, de 27 de
desembre, de racionalització i sostenibilitat de l’Administració Local ha
tallat la mala praxis d’actuar al marge del pressupost i totes les factures,
tots els pagaments, encara que no es dispose de pressupost, deuen estar al
compte 413 però a l’Ajuntament, fins ara, no s’ha creat aquest compte.
Aquest import actua directament sobre el romanent
de tresoreria que figura a la comptabilitat.
Pagament pendents d’aplicar 2012 i
abans
|
671.247,97 €
|
Interessos c/c pendent d’aplicar
|
268,60 €
|
Despeses inversions pendents d’aplicar
|
116.456,90 €
|
Despeses personal pendent d’aplicar
|
446.459,71 €
|
Interessos préstecs pendent d’aplicar
|
44.222,29 €
|
Despeses renting pendent d’aplicar
|
8.119,13 €
|
Despeses pendent d’aplicar 2013
|
95.733,53 €
|
Despeses pendent d’aplicar 2014
|
77.736,37 €
|
TOTAL
|
1.460.244,5 €
|
4. Sentencies
Un total de set sentencies condemnant a
l’Ajuntament de la Pobla Llarga hi ha a data de hui. Algunes d’elles des del
2011 i que corresponen a la urbanització de la closa la majoria.
4.1. Sentencia que ens condemna a pagar les
obres fetes en 2010 d’accés a la Pobla per carretera d’Alberic fins rotonda
carrer 9 d’octubre. Total 221.548,16 euros. Cal dir que per pagar aquestes
obres l’anterior equip de govern va presentar en dues ocasions, un conveni en
Diputació però que hui encara no s’ha pogut ni cobrar, ni certificar que aquest
conveni estava signat per part de la Diputació.
4.2.
Sentencia que ens condemna a pagar diverses obres fetes cap a 2009 en la
Pobla. Total 42.358,47 euros. Estes obres es van realitzar totes però no
s’havien pagat a l’empresa constructora
4.3. Dos sentencies del 2010 per interessos de
demora de les obres efectuades en la urbanització de la closa (la UE III), per
no pagar les obres en el termini que marca la llei. Total 265.454,03 euros.
4.4. A l’haver presentat recurs a les
sentencies i perdre’ls, també tenim que
pagar les costes de l’advocat de l’altra part. Total 11.029,15 euros.
4.5. Sentencia que ens obliga a pagar
l’expropiació feta al carrer actual Ausias March. Total 78.968,47 euros. Cal
senyalar que esta sentencia s’ha iniciat ja el seu pagament de forma fraccionada.
4.6. Sentencia on tres certificacions d’obres
de la closa que es varen rectificar, queda anul·lada la rectificació i queden
com es varen certificar en principi. Esta sentencia rebuda el 16 d’octubre no
senyala de moment cost (encara que podem intuir que seran uns 50.000 euros)
però si te molta transcendència.
Procediment
|
Jutjat
|
Data
|
Descripció
|
Total
|
281/2010
|
Contenciós administratiu
nº 6 de València
|
28/06/2011
|
Interessos demora obres
|
105.954 €
|
922/2009
|
Contenciós administratiu
nº 1 de València
|
12/09/2011
|
Pagament obres
|
42.358,47 €
|
288/2010
|
Contenciós administratiu
nº 1 de València
|
16/09/2011
|
Interessos demora obres
|
159.500,03 €
|
833/2009
|
Contenciós administratiu
nº 1 de València
|
03/07/2012
|
Obra entrada Alberic,
Rotonda
|
221.548,16 €
|
87/2013
|
Contenciós Administratiu
Secció 4ª TSJ
|
03/06/2015
|
Justi preu c/Ausias March
|
78.968,47 €
|
833/2009
|
Contenciós administratiu
nº 1 de València
|
01/09/2015
|
Costes
|
11.029,15 €
|
TOTAL
|
619.358,28 €
|
5. Deute en
tècnics
El projecte de rehabilitació
del Monterrey fet per l’anterior govern, puja més de 73.000 euros, doncs el seu
pagament encara no s’havia efectuat a principis de 2013 i dos arquitectes (un
d’ells el municipal) l’anterior Alcalde i el Secretari-Interventor, signaren un
acord on es senyalava que abans del 24 de maig de 2015 (dia de les eleccions
municipals) el total del deute i el 50% de les costes de l’advocat dels dos
arquitectes, seria pagat, però no ha sigut així i es deuen 49.469,58 euros més
els impostos.
L’arquitecte
municipal i l’arquitecta tècnica, han presentat una sèrie de pagos pendents a
ells per una sèrie de projectes de
distintes legislatures del govern del Partit Popular per valor aprox. de 114.828,9
euros més impostos.
Per projecte Monterrey
|
49.469,58 €
|
Per altes projectes
|
114.828,9 €
|
TOTAL
|
164.298,48 €
|
6. Devolució a l’estat
En 2013 el departament d'Hisenda havia previst
que les arques públiques ingressessin més diners dels que després realment han
obtingut. Així, el Ministeri ha enviat durant aquest any a la Pobla Llarga més
diners del que ens corresponia per la seva participació en els tributs de
l'Estat i ara ens restaran del que ens tenen que enviar un total de 41.369
euros.
7. Sobre costos
obres
Dos obres finalitzades
en aquest 2015 abans del 15 de juny (voreres al carrer Colon i les
pistes de pàdel) s’ha presentat la corresponent factura i no correspon en el
total adjudicat argumentant un sobre cost en les dos obres. A les pistes de
pàdel 4.486,86 euros més del adjudicat i al carrer colon 6.659,74 euros.
Aquests 11.146,6 euros es deuen a la empresa constructora.
8. Farmàcia
El 28 d'octubre
de 1999, l’Ajuntament va signar un document on s'articulaven ajudes
farmacèutiques per als veïns de la Pobla Llarga, pagant a la farmàcia el 100%,
70% i 60% dels medicaments trets de la seguretat social pel govern d'Aznar.
Informat el nou
govern del Partit Popular en 2003 per part de la farmàcia de la Pobla Llarga de
la forma de facturar aquestes ajudes a llarg termini al ser quanties xicotetes,
no es va derogar aquestes ajudes i al presentar factura en 2012 l’Ajuntament no
la va pagar i hui es deuen 35.000 euros.
9. Deute a bancs
i Diputació
Tres son els
préstecs, dos a entitats bancaries com son el BCL (pendent a 20/10/2015 - 1.213.599,23
euros) i amb el Santander (3.747.534,75 euros) i l'últim fet per a
fer el camp de gespa artificial, va ser tramitat amb la Diputació i el total
que es deu son 34.930,48 euros.
El total del capital que es deu dels tres préstecs son 4.996.064,46 euros i els interessos pertinents 450.636 euros. Total 5.446.700,46 euros.
Aquest 2016 cal
pagar un total de 543.630,01 euros i a partir del 2017, 688.271,24 euros cada
any.
PRESTEC AMB BCL
(FINS 2029)
|
1.213.599,23 €
|
QUOTA FIXA A PAGAR TRIMESTRALMENT
27.333,84 €
|
SANTANDER
(FINS 2023)
|
3.747.534,75 €
|
QUOTA FIJA A PAGAR TRIMESTRALMENT
133.840,52 €
+ INTERESOS VARIABLES
|
GESPA ARTICIFIAL (DIPU)
(FINS 2016)
|
34.930,48 €
|
QUOTA FIJA A PAGAR TRIMESTRALMENT
8.732,62 €
|
TOTALS
|
CAPITAL
4.996.064,46 €
INTERESSOS
450.636 €
|
5.446.700,46 €
|
10. Tecvasa
La gestió de
l’aigua potable està hui dia transferida a la empresa TECVASA, la qual, va
pagar un total de 900.000 euros a l’Ajuntament en 2011 per quedar-se aquesta
gestió durant 25 anys més un cànon variable anual d’uns 18.000 euros.
Aquesta empresa
ha presentat a l’Ajuntament un deute de 22.071,88 euros per dos conceptes: pel
manteniment de la planta de carbó que s’ha instal·lat per a tractar els
plaguicides en la nostra aigua potable (cost 9.000 euros trimestre aprox.) i per la diferència en la tarifa de l’aigua
durant el segon trimestre de 2015 (2.322,68 euros).
Aquest segon punt
mereix una millor explicació. L’empresa, com tots els anys, presenta una
regulació de tarifa i al presentar-la durant el tercer trimestre de 2014,
segons la empresa, l’anterior Alcalde va indicar que aquesta pujada la pagaria
l’Ajuntament i no els usuaris.
DEUTE
AFLORAT PER LA AUDITORIA
|
Multes
i sancions 100.000 €
Casa
de la Música 190.000 €
Sentències
620.000 €
A
tècnics 165.000 €
Sobre
costos obres 11.000 €
Farmàcia
35.000 €
Aigua
potable 22.000 €
TOTAL 1.143.000 €
|
DEUTE
RECONEGUT ACTUAL
|
PRESTEC
AMB BCL (FINS 2029) 1.213.599,23 €
SANTANDER
(FINS 2023) 3.747.534,75 €
GESPA
ARTICIFIAL (FINS 2016) 34.930,48 €
INTERESSOS
450.636 €
TOTAL 5.446.700,46 €
|
PENDENT
D’APLICAR A PRESSUPOST
|
1.460.244,50 €
|
CONCLUSIÓ
AUDITORIA
L’estat actual,
econòmic, és d’una gravetat màxima. Les obligacions pendent de pagament (1,4 milions d’euros) més el deute en bancs (5 milions d’euros) més la
despesa pendent d’aplicar (no de pagament) de vora 1,5 milions d’euros i el
total pendent de cobrament que és menys del senyalat al pressupost, deixa un
horitzó molt difícil.
El deute per
poblatà està per uns 1.300 euros aprox. Un total de 8122 municipis hi ha a
Espanya, doncs nosaltres estem entre els 400 més endeutats. Però el problema no
és sols el deute sinó com s’ha gestionat les quotes a pagar anualment i a
partir d’agost de 2016 va ha ser molt complicat per no dir impossible, pagar. Cal actuar per resoldre aquest greu problema.
La recaptació
neta del pressupost passat, del 2014, va ser de 2.205.098,16 euros i el deute total a data de hui es de 6.589.700,46 euros. Aquest xifra ens fa
veure la realitat, que el deute és el 300 % de la nostra capatitat d'ingrés anual.
Com diu el Pla
General de Comptabilitat Pública, els comptes deurien subministrar informació
útil per a poder prendre decisions econòmiques, i no ha sigut així. També
deurien ser el mitjà per a rendir comptes de l’Ajuntament, i no ha sigut així.
Els comptes de l’Ajuntament deurien de redactar-se en claredat i mostrar la
imatge fidel del patrimoni, de la situació financera, de la execució dels
pressupostos, i no ha sigut així.
L’equip de govern
del nostre poble es totalment conscient de la situació actual gràcies a esta
auditoria i treballarà incansablement per intentar donar-li solució.
No hay comentarios:
Publicar un comentario